Recentemente a banda Eluveitie confirmou 3 apresentações no país, nas cidades de Belo Horizonte (MG), São Paulo (SP) e Curitiba (PR). Para sabermos mais detalhes procuramos falar com Christian "Chrigel" Glanzmann (Vocals, Acoustic Guitar, Mandolin, Uilleann Pipes, Bodhràn, Tin and Low Whistles, Gaita). Confiram!!!
Por Edson F. Melo
Tradução: Regina Toma
Olá, Chrigel, tudo bem com você? Antes de iniciarmos a entrevista, gostaria de agradecer pelo tempo cedido à Heavy’Olution Metal. Muito obrigado.
Chrigel: Obrigado, estou bem! Um pouco cansado, porém. Nós temos trabalhado muito nos últimos meses e após estar em turnê com o nosso mais recente álbum por quase um ano (há duas semanas terminamos o ciclo de turnês do ano passado), estamos contentes por descansar um pouco agora e temos uma pausa por mais duas semanas, antes de rumar para o Brasil e começar a próxima turnê que percorrerá a América do Sul, EUA e Canadá. Mas estamos muito motivados e não vemos a hora para finalmente tocar para nossos fãs brasileiros!
01 - Christian, para apresentarmos a banda aos leitores que ainda não a conhecem, conte-nos quando e como surgiu a Eluveitie.
Chrigel: Eu fundei a banda no final de 2002. Foi basicamente a realização de um sonho de longos anos, eu queria realmente de coração combinar os dois tipos de música que mais gosto: música tradicional celta e death metal melódico. Originalmente (durante o primeiro lançamento), foi mais algo como um projeto de estúdio. Depois disso, formamos uma banda “de verdade” e começamos a tocar ao vivo – e desde então estamos fazendo o que estamos fazendo até hoje: tocando em várias apresentações ao vivo, fazendo muitas turnês, lançando muitos álbuns ótimos, e assim por diante. ;) Se quiserem obter mais detalhes sobre estes oito anos da longa história, acessem www.eluveitie.ch ou www.myspace.com/eluveitie!!!
02 - Eluveitie, como você já explicou em uma entrevista, significa “Helvécio”. Diga-me quando surgiu essa paixão por contos e histórias antigas.
Chrigel: Para ser honesto – eu realmente não consigo me lembrar com exatidão. Deve ter sido quando eu era um garotinho. A cultura gaulesa sempre fez parte da minha vida. Bem, de certa forma isso é meio natural, já que sou suíço e cresci na Suíça (Helvécia). Esta é a "nossa" cultura antiga, as nossas "raízes" e ela nos deixou um monte de “rastros” e heranças até hoje. Além disso, quando você vai à escola aqui, vai ouvir todas as histórias sobre os Helvécios, porque eles são parte da história do nosso país. Então... é algo natural.
03 - Quando o primeiro álbum “Spirit”, de 2006, foi lançado, você imaginava que a banda se tornaria um dos ícones do folk metal mundial?
Chrigel: Sim! (risos). Eu sei, isso parece uma pretensão de merda agora. Não quero dizer nesse sentido. Mas quando eu fundei a banda, já tinha como objetivo, desde o primeiro dia, ir o mais longe possível como banda e realmente trabalhar duro para isso. Bem, e é isso que temos feito até agora. Visto de fora, pode parecer uma "carreira íngreme" e algo que "simplesmente aconteceu", mas – Diabos! - acredite em mim, isso significou a porra de muito trabalho, dedicação, sacrifícios, suor, sangue e lágrimas. No entanto, desde o início, nossa meta era chegar o mais longe possível como uma banda de metal extremo (e estamos longe de ser feito até agora ;)) e, claro, os objetivos são muito mais difíceis de alcançar quando não se acredita neles. Então, sim, certamente sempre acreditamos que conseguiremos. :) E nesse sentido... sim, eu sempre acreditei que Eluveitie se tornaria algo parecido.
A razão pela qual nós sempre fomos tão ansiosos não é porque queríamos nos tornar "rock stars" ou algo estúpido assim, mas porque todos nós somos músicos puro-sangue de o corpo e a alma. Somos viciados em tocar/escrever músicas, isso é o que estamos fazendo, é o que queremos fazer, isso significa vida para nós. E estávamos cansados de nossos empregos formais e só podermos tocar paralelamente, como um hobby. Nós queríamos poder passar todo o nosso tempo fazendo música. É por isso que todos nós decidimos por essa estrada íngreme e estreita.
04 - O álbum “Evocation I - The Arcane Dominion” está bem diferente dos anteriores, vocês estavam procurando essa mudança ou foi um processo de evolução natural da banda?
Chrigel: Não, era uma espécie de decisão. Mesmo que nossa música se desenvolva muito naturalmente e sem intuição, "Evocation" é uma espécie de um projeto especial para nós. Durante anos, mantivemos a ideia de, uma vez, gravar algo puramente acústico. Era simplesmente algo que nos desafiava e animava, algo que realmente queríamos experimentar um dia. Bem, e em 2009 nós fizemos isso com a gravação de “Evocation I”.
05 - “Everything Remains As It Never Was” veio com mais peso que o seu predecessor, “Evocation...”; como foi o processo de composição e gravação desse grande trabalho?
Chrigel: Como mencionado anteriormente, "Evocation" é mais algo como um projeto. Nós somos uma banda de metal e sempre vamos ser, então “Everything Remains...” foi o “próximo passo” natural para nós. O processo de sua produção foi ótimo, obrigado! Foi muito trabalho e nós investimos muito do coração. Para nós, foi a primeira vez (mas não a última) em que gravamos com o nosso compatriota Tommy Vetterli (Coroner, Kreator). Olhando para trás, depois de ter trabalhado com ele, eu tenho que dizer que ele é um dos melhores engenheiros e produtores do metal mundial (e também um dos mais subestimados do mundo)! Além disso, trabalhar em conjunto com Coling Richardson (Slipknot, Machine Head, Sepultura, Trivium, Behemoth, etc) foi fantástico... ele é um gênio!
06 – Christian, no final de janeiro a Eluveitie estará no Brasil fazendo três apresentações, que há muito tempo estão sendo aguardadas por todos nós. O que você sabe sobre nós, os fãs brasileiros?
Chrigel: Tenho vergonha mas vou ter de assumir que eu realmente não sei muito sobre a cena metal brasileira. Nenhum de nós jamais foi para o Brasil. Então, nós não sabemos muito. Claro que conhecemos algumas bandas brasileiras e já tocamos com algumas (Sepultura, Soulfly).
Mas estamos bastante animados para finalmente conhecer os nossos fãs brasileiros e agitar a merda que vive dentro deles, e com certeza curtiremos pra caralho juntos!
07 - Algum dos integrantes já veio ao Brasil?
Chrigel: Como acabei de dizer... infelizmente não. Estamos felizes por isso acontecer agora! ;)
08 - Existe alguma surpresa para os fãs durante as apresentações?
Chrigel: (Risos) Acho que sim! ;) Como nunca tocamos aí antes, o nosso show inteiro será uma surpresa. Mas... uma surpresa não seria uma surpresa se eu revelasse muito agora. ;)
09 - Vocês já ansiavam por shows na América do Sul?
Chrigel: Porra, claro que sim! Apesar de estarmos com um pouco de medo do tempo - deve ser quente e úmido pra caralho (para o nosso gosto) (risos). Você deve saber, aqui estamos cobertos de neve agora, tendo um inverno muito frio com temperaturas de até -15°C, então provavelmente será meio chocante. :)
10 - Existe um set-list definido?
Chrigel: Mais ou menos, sim.
11 - Quais os planos para o futuro da Eluveitie?
Chrigel: Bom, depois da nossa turnê pela América Latina/EUA/Candá (até março) entraremos em estúdio prara gravar algo que não vou revelar agora (será uma surpresa). ;) Logo depois disso estaremos ocupados durante o verão, tocando em muitos festivais e shows ao ar livre em todo o mundo. No outono vamos estar em turnê novamente. E depois nós vamos entrar em estúdio novamente para gravar o próximo álbum. E então o ano vai acabar. Então você vê, não será entediante. ;)
12 - Um recado aos fãs sul-americanos e brasileiros.
Chrigel: Tudo o que posso dizer é - Muito obrigado! Obrigado por esta entrevista, obrigado pelo interesse em nossa banda. E acreditem – temos esperado muito tocar no Brasil, tanto quanto vocês estão em nos ver! Então sim, nós estamos animados e ansiosos! Vejo vocês em nossos shows! Felicidades!
Chrigel, gostaria de agradecer mais uma vez pela entrevista e pelo tempo cedido a Heavy’Olution Metal. Muito obrigado, boa sorte, que os bons ventos os guiem e sejam bem vindos ao Brasil.
Chrigel: Obrigado!
Discografia
Vên Demo (2003)
Vên EP (2004)
Spirit (2006)
Slania (2008)
Live At Metalcamp (2008) (Live album)
Omnos (2009) (Single)
Evocation I - The Arcane Dominion (2009)
Slania/Evocation 1 - The Arcane Metal Hammer-Edition (2009) (Best of/Compilation)
Thousandfold (2010) (Single)
Everything Remains as It Never Was (2010)
Links:
http://www.eluveitie.ch/
http://www.myspace.com/eluveitie
http://www.youtube.com/user/eluveitieofficial
http://www.facebook.com/eluveitie
Edson F. Melo
http://www.myspace.com/heavyolution
http://www.facebook.com/Edson.HeavyOlution.Metal
Agradecimentos: Regina Toma
http://www.facebook.com/regina.toma
http://www.flickr.com/photos/atrumregina/
Agradecimentos: Costabile Salzano Jr. - The Ultimate Press
http://theultimatepress.blogspot.com/
Interview - Christian “Chrigel” Glanzmann - Eluveitie
Eluveitie recently confirmed 3 concerts in Brazil, in the following cities: Belo Horizonte (MG), São Paulo (SP) and Curitiba (PR). In order to know more details about it we talked to Christian “Chrigel” Glanzmann (Vocals, Acoustic Guitar, Mandolin, Uilleann Pipes, Bodhrán, Tin and Low Whistles, Gaita). Check it out!!!
By Edson F. Melo
Translation: Regina Toma
Hello, how are you? First of all, I’d like to thank you for giving this interview to Heavy’Olution Metal.
Chrigel: Thank you, I'm fine! A bit tired though. We've been working a lot the last few months and after being on tour with our recent album for almost one year (we just finished last years touring cycle two weeks ago), we're glad to get some rest now and have a break for two more weeks, before we head off to Brazil to start our next touring run through South America, USA and Canada. But we're motivated a lot and we can't wait to finally play for our Brazilian fans!
01 – To introduce the band to the readers who don’t know it yet, tell us when and how the band was formed.
Chrigel: I founded the band in late 2002. It was basically the realisation of the long-yeared dream I bore within my heart to really combine the two kinds of music, that I love most: Traditional Celtic folk music and melodic death metal. Originally (during the first release) it was more something like a studio project. After that we formed a "real" band out of it and started to play live shows - and since then we're doing, what we're still doing today: Playing lots of live shows, being on tour a lot, releasing lots of great albums and so on. ;) If you wanna get more details of this eight years long story, you can check our we presence at eluveitie.ch or myspace.com/eluveitie!
02 – Eluveitie, as you have already explained in an interview, means “The Helvetian”. When did this passion for ancient History and tales emerge?
Chrigel: To be honest - I really can't remember exactly. I must have been, when I was a little boy. The gaulish culture was a part of my life forever. Well, in a way this is kinda natural, since I'm Swiss and I grew up in Switzerland (Helvetia). This is "our" ancient culture, our "roots" and it left lots of "footprints" and heritages even until today. Also, when you go to school here, you'll hear all the stories about the Helvetians already there, because they're part of our country's history. So... it's kinda natural.
03 – When the first album “Spirit”, from 2006, was released did you expect that the band would become one of the icons of the world-wide Folk Metal?
Chrigel: Yes! Haha, I know, this sounds big-headed as shit now. I don't mean it in that sense. But when I founded the band, it was a goal from day 1 to get as far as possible as a band and to really work hard for that. Well, and this is what we have done so far. Seen from outside, it might look like a "steep career" and something that "just happened", but hell, believe me, it meant fucking lots of work and deditcation and sacrifices and sweat & blood & tears. However, from the beginning it was our goal to get as far as possible as an extreme metal band (and we're far from done by now! ;)) and of course, goals are much harder to reach, when you don't believe in them. So yeah, of course we always believed that we'll make it. :) And in that sense - yes, I always thought that Eluveitie would become something like that.
The reason why we were always that eager is not because we wanted to become "rock stars" or something stupid like that, but because we're all full-blooded musicians with body and soul . We're addicted to playing/writing music, this is what we're doing, it's what we wanna do, it means life to us. And we were sick of having our own regular jobs and only being able to play music alongside as a hobby. We wanted to become able to spend all our lives time on playing music. This is why we all decided for that steep and narrow road.
04 – The album “Evocation I – The Arcane Dominion” is very different from the previous ones, were you looking for this change or was a natural development for the band?
Chrigel: No, it was kind of a decision. Even if our music always develops very naturally and out of intuition, "Evocation" is kind of a special project to us. We had the idea of once recording something purely acoustic for years. It was simply something that challended and excited us, something that we really wanted to try out one day. Well, and in 2009 we did it with recording "Evocation I".
05 – “Everything Remains As It Never Was” came up heavier than its predecessor, “Evocation...”; how was the process to compose and record this great work?
Chrigel: As mentioned above ,"Evocation" is more something like a project to us. We're a metal band and we'll always be and so "Everything remains..." was the natural "next step" for us. The process of it's production went great, thanks! It was a lot of work and we invested a lot of heartsblood. For us it was the first (but not the last) time to record with our fellow contryman Tommy Vetterli (Coroner, Kreator). Looking back, after having worked with him, I have to say that he's one of the worlds best (and also one of the worlds most underestimated) engineers and producers of the metal scene! Also working together with Coling Richardson (Slipknot, Machine Head, Sepultura, Trivium, Behemoth, ect) was fantastic - he's a genius!
06 – Eluveitie will be in Brazil for three concerts at the end of January, and we have been waiting for these concerts for a long time. What do you know about us, the Brazilian fans?
Chrigel: I'm ashamed I'll have to admit that I actually don't know too much about the Brazilian metal scene. None of us has ever been to Brazil before. So, we don't know too much. Of course we know some Brazilian bands and we've even played with some (Sepultura, Soulfly).
But we're totally excited to finally meet our fans over there and rock the living shit out of them and we're sure that we'll have a hell of a time all together!
07 – Has any of the band’s member already come to Brazil?
Chrigel: As just mentioned - unfortunately not. We're glad this is chaning now! ;)
08 – Is there any surprise for the fans in your concerts?
Chrigel: Haha, I guess so! ;) Since we never played there before, our whole show will be one. But... a surprise wouldn't be a surprise if I'd reveal too much now. ;)
09 – Have you been eager to tour in South America?
Chrigel: Hell yeah, of course! Even though we're a bit afraid of the weather - I must be hot and humid as hell (for our taste), haha. You must know, here we're covered in snow right now, having quite a cold winter with temperatures down to -15°C (5°F), so it will probably be a bit of a shock. :)
10 – Is there a difinite setlist?
Chrigel: More or less, yes.
11 – What are the plans for Eluveitie’s future?
Chrigel: Well, after our tour through South America/USA/Canada tour (until march) we'll enter the studio again to record something I won't reveal now (will be a surprise). ;) Right after that we'll be busy during summer with playing many festivals and open airs all over the world. In autumn we'll be on tour again. And after that we'll enter the studio again to record our next album. And then the year will be over. So you see, we won't be bored. ;)
12 – Please, leave a message for South American and Brazilian fans.
Chrigel: All I can say is - thank you! Thanks for this interview, thanks for the interest in our band. And believe us - we have been waiting to play in Brazil as much as you were to have us there! So yeah, we're excited and looking forward! See you all at our shows! Cheers!
I’d like to thank you once more for your time and for this interview to Heavy’Olution Metal. Thank you so much, good luck, may the good winds blow your way and welcome to Brazil.
Chrigel: Thank you
Discography
Vên Demo (2003)
Vên EP (2004)
Spirit (2006)
Slania (2008)
Live At Metalcamp (2008) (Live album)
Omnos (2009) (Single)
Evocation I - The Arcane Dominion (2009)
Slania/Evocation 1 - The Arcane Metal Hammer-Edition (2009) (Best of/Compilation)
Thousandfold (2010) (Single)
Everything Remains as It Never Was (2010)
Links:
http://www.eluveitie.ch/
http://www.myspace.com/eluveitie
http://www.youtube.com/user/eluveitieofficial
http://www.facebook.com/eluveitie
Por Edson F. Melo
http://www.myspace.com/heavyolution
http://www.facebook.com/Edson.HeavyOlution.Metal
Thanks to Regina Toma
http://www.facebook.com/regina.toma
http://www.flickr.com/photos/atrumregina/
Thanks to Costabile Salzano Jr. - The Ultimate Press
http://theultimatepress.blogspot.com/
Por Edson F. Melo
Tradução: Regina Toma
Olá, Chrigel, tudo bem com você? Antes de iniciarmos a entrevista, gostaria de agradecer pelo tempo cedido à Heavy’Olution Metal. Muito obrigado.
Chrigel: Obrigado, estou bem! Um pouco cansado, porém. Nós temos trabalhado muito nos últimos meses e após estar em turnê com o nosso mais recente álbum por quase um ano (há duas semanas terminamos o ciclo de turnês do ano passado), estamos contentes por descansar um pouco agora e temos uma pausa por mais duas semanas, antes de rumar para o Brasil e começar a próxima turnê que percorrerá a América do Sul, EUA e Canadá. Mas estamos muito motivados e não vemos a hora para finalmente tocar para nossos fãs brasileiros!
01 - Christian, para apresentarmos a banda aos leitores que ainda não a conhecem, conte-nos quando e como surgiu a Eluveitie.
Chrigel: Eu fundei a banda no final de 2002. Foi basicamente a realização de um sonho de longos anos, eu queria realmente de coração combinar os dois tipos de música que mais gosto: música tradicional celta e death metal melódico. Originalmente (durante o primeiro lançamento), foi mais algo como um projeto de estúdio. Depois disso, formamos uma banda “de verdade” e começamos a tocar ao vivo – e desde então estamos fazendo o que estamos fazendo até hoje: tocando em várias apresentações ao vivo, fazendo muitas turnês, lançando muitos álbuns ótimos, e assim por diante. ;) Se quiserem obter mais detalhes sobre estes oito anos da longa história, acessem www.eluveitie.ch ou www.myspace.com/eluveitie!!!
02 - Eluveitie, como você já explicou em uma entrevista, significa “Helvécio”. Diga-me quando surgiu essa paixão por contos e histórias antigas.
Chrigel: Para ser honesto – eu realmente não consigo me lembrar com exatidão. Deve ter sido quando eu era um garotinho. A cultura gaulesa sempre fez parte da minha vida. Bem, de certa forma isso é meio natural, já que sou suíço e cresci na Suíça (Helvécia). Esta é a "nossa" cultura antiga, as nossas "raízes" e ela nos deixou um monte de “rastros” e heranças até hoje. Além disso, quando você vai à escola aqui, vai ouvir todas as histórias sobre os Helvécios, porque eles são parte da história do nosso país. Então... é algo natural.
03 - Quando o primeiro álbum “Spirit”, de 2006, foi lançado, você imaginava que a banda se tornaria um dos ícones do folk metal mundial?
Chrigel: Sim! (risos). Eu sei, isso parece uma pretensão de merda agora. Não quero dizer nesse sentido. Mas quando eu fundei a banda, já tinha como objetivo, desde o primeiro dia, ir o mais longe possível como banda e realmente trabalhar duro para isso. Bem, e é isso que temos feito até agora. Visto de fora, pode parecer uma "carreira íngreme" e algo que "simplesmente aconteceu", mas – Diabos! - acredite em mim, isso significou a porra de muito trabalho, dedicação, sacrifícios, suor, sangue e lágrimas. No entanto, desde o início, nossa meta era chegar o mais longe possível como uma banda de metal extremo (e estamos longe de ser feito até agora ;)) e, claro, os objetivos são muito mais difíceis de alcançar quando não se acredita neles. Então, sim, certamente sempre acreditamos que conseguiremos. :) E nesse sentido... sim, eu sempre acreditei que Eluveitie se tornaria algo parecido.
A razão pela qual nós sempre fomos tão ansiosos não é porque queríamos nos tornar "rock stars" ou algo estúpido assim, mas porque todos nós somos músicos puro-sangue de o corpo e a alma. Somos viciados em tocar/escrever músicas, isso é o que estamos fazendo, é o que queremos fazer, isso significa vida para nós. E estávamos cansados de nossos empregos formais e só podermos tocar paralelamente, como um hobby. Nós queríamos poder passar todo o nosso tempo fazendo música. É por isso que todos nós decidimos por essa estrada íngreme e estreita.
04 - O álbum “Evocation I - The Arcane Dominion” está bem diferente dos anteriores, vocês estavam procurando essa mudança ou foi um processo de evolução natural da banda?
Chrigel: Não, era uma espécie de decisão. Mesmo que nossa música se desenvolva muito naturalmente e sem intuição, "Evocation" é uma espécie de um projeto especial para nós. Durante anos, mantivemos a ideia de, uma vez, gravar algo puramente acústico. Era simplesmente algo que nos desafiava e animava, algo que realmente queríamos experimentar um dia. Bem, e em 2009 nós fizemos isso com a gravação de “Evocation I”.
05 - “Everything Remains As It Never Was” veio com mais peso que o seu predecessor, “Evocation...”; como foi o processo de composição e gravação desse grande trabalho?
Chrigel: Como mencionado anteriormente, "Evocation" é mais algo como um projeto. Nós somos uma banda de metal e sempre vamos ser, então “Everything Remains...” foi o “próximo passo” natural para nós. O processo de sua produção foi ótimo, obrigado! Foi muito trabalho e nós investimos muito do coração. Para nós, foi a primeira vez (mas não a última) em que gravamos com o nosso compatriota Tommy Vetterli (Coroner, Kreator). Olhando para trás, depois de ter trabalhado com ele, eu tenho que dizer que ele é um dos melhores engenheiros e produtores do metal mundial (e também um dos mais subestimados do mundo)! Além disso, trabalhar em conjunto com Coling Richardson (Slipknot, Machine Head, Sepultura, Trivium, Behemoth, etc) foi fantástico... ele é um gênio!
06 – Christian, no final de janeiro a Eluveitie estará no Brasil fazendo três apresentações, que há muito tempo estão sendo aguardadas por todos nós. O que você sabe sobre nós, os fãs brasileiros?
Chrigel: Tenho vergonha mas vou ter de assumir que eu realmente não sei muito sobre a cena metal brasileira. Nenhum de nós jamais foi para o Brasil. Então, nós não sabemos muito. Claro que conhecemos algumas bandas brasileiras e já tocamos com algumas (Sepultura, Soulfly).
Mas estamos bastante animados para finalmente conhecer os nossos fãs brasileiros e agitar a merda que vive dentro deles, e com certeza curtiremos pra caralho juntos!
07 - Algum dos integrantes já veio ao Brasil?
Chrigel: Como acabei de dizer... infelizmente não. Estamos felizes por isso acontecer agora! ;)
08 - Existe alguma surpresa para os fãs durante as apresentações?
Chrigel: (Risos) Acho que sim! ;) Como nunca tocamos aí antes, o nosso show inteiro será uma surpresa. Mas... uma surpresa não seria uma surpresa se eu revelasse muito agora. ;)
09 - Vocês já ansiavam por shows na América do Sul?
Chrigel: Porra, claro que sim! Apesar de estarmos com um pouco de medo do tempo - deve ser quente e úmido pra caralho (para o nosso gosto) (risos). Você deve saber, aqui estamos cobertos de neve agora, tendo um inverno muito frio com temperaturas de até -15°C, então provavelmente será meio chocante. :)
10 - Existe um set-list definido?
Chrigel: Mais ou menos, sim.
11 - Quais os planos para o futuro da Eluveitie?
Chrigel: Bom, depois da nossa turnê pela América Latina/EUA/Candá (até março) entraremos em estúdio prara gravar algo que não vou revelar agora (será uma surpresa). ;) Logo depois disso estaremos ocupados durante o verão, tocando em muitos festivais e shows ao ar livre em todo o mundo. No outono vamos estar em turnê novamente. E depois nós vamos entrar em estúdio novamente para gravar o próximo álbum. E então o ano vai acabar. Então você vê, não será entediante. ;)
12 - Um recado aos fãs sul-americanos e brasileiros.
Chrigel: Tudo o que posso dizer é - Muito obrigado! Obrigado por esta entrevista, obrigado pelo interesse em nossa banda. E acreditem – temos esperado muito tocar no Brasil, tanto quanto vocês estão em nos ver! Então sim, nós estamos animados e ansiosos! Vejo vocês em nossos shows! Felicidades!
Chrigel, gostaria de agradecer mais uma vez pela entrevista e pelo tempo cedido a Heavy’Olution Metal. Muito obrigado, boa sorte, que os bons ventos os guiem e sejam bem vindos ao Brasil.
Chrigel: Obrigado!
Discografia
Vên Demo (2003)
Vên EP (2004)
Spirit (2006)
Slania (2008)
Live At Metalcamp (2008) (Live album)
Omnos (2009) (Single)
Evocation I - The Arcane Dominion (2009)
Slania/Evocation 1 - The Arcane Metal Hammer-Edition (2009) (Best of/Compilation)
Thousandfold (2010) (Single)
Everything Remains as It Never Was (2010)
Links:
http://www.eluveitie.ch/
http://www.myspace.com/eluveitie
http://www.youtube.com/user/eluveitieofficial
http://www.facebook.com/eluveitie
Edson F. Melo
http://www.myspace.com/heavyolution
http://www.facebook.com/Edson.HeavyOlution.Metal
Agradecimentos: Regina Toma
http://www.facebook.com/regina.toma
http://www.flickr.com/photos/atrumregina/
Agradecimentos: Costabile Salzano Jr. - The Ultimate Press
http://theultimatepress.blogspot.com/
Interview - Christian “Chrigel” Glanzmann - Eluveitie
Eluveitie recently confirmed 3 concerts in Brazil, in the following cities: Belo Horizonte (MG), São Paulo (SP) and Curitiba (PR). In order to know more details about it we talked to Christian “Chrigel” Glanzmann (Vocals, Acoustic Guitar, Mandolin, Uilleann Pipes, Bodhrán, Tin and Low Whistles, Gaita). Check it out!!!
By Edson F. Melo
Translation: Regina Toma
Hello, how are you? First of all, I’d like to thank you for giving this interview to Heavy’Olution Metal.
Chrigel: Thank you, I'm fine! A bit tired though. We've been working a lot the last few months and after being on tour with our recent album for almost one year (we just finished last years touring cycle two weeks ago), we're glad to get some rest now and have a break for two more weeks, before we head off to Brazil to start our next touring run through South America, USA and Canada. But we're motivated a lot and we can't wait to finally play for our Brazilian fans!
01 – To introduce the band to the readers who don’t know it yet, tell us when and how the band was formed.
Chrigel: I founded the band in late 2002. It was basically the realisation of the long-yeared dream I bore within my heart to really combine the two kinds of music, that I love most: Traditional Celtic folk music and melodic death metal. Originally (during the first release) it was more something like a studio project. After that we formed a "real" band out of it and started to play live shows - and since then we're doing, what we're still doing today: Playing lots of live shows, being on tour a lot, releasing lots of great albums and so on. ;) If you wanna get more details of this eight years long story, you can check our we presence at eluveitie.ch or myspace.com/eluveitie!
02 – Eluveitie, as you have already explained in an interview, means “The Helvetian”. When did this passion for ancient History and tales emerge?
Chrigel: To be honest - I really can't remember exactly. I must have been, when I was a little boy. The gaulish culture was a part of my life forever. Well, in a way this is kinda natural, since I'm Swiss and I grew up in Switzerland (Helvetia). This is "our" ancient culture, our "roots" and it left lots of "footprints" and heritages even until today. Also, when you go to school here, you'll hear all the stories about the Helvetians already there, because they're part of our country's history. So... it's kinda natural.
03 – When the first album “Spirit”, from 2006, was released did you expect that the band would become one of the icons of the world-wide Folk Metal?
Chrigel: Yes! Haha, I know, this sounds big-headed as shit now. I don't mean it in that sense. But when I founded the band, it was a goal from day 1 to get as far as possible as a band and to really work hard for that. Well, and this is what we have done so far. Seen from outside, it might look like a "steep career" and something that "just happened", but hell, believe me, it meant fucking lots of work and deditcation and sacrifices and sweat & blood & tears. However, from the beginning it was our goal to get as far as possible as an extreme metal band (and we're far from done by now! ;)) and of course, goals are much harder to reach, when you don't believe in them. So yeah, of course we always believed that we'll make it. :) And in that sense - yes, I always thought that Eluveitie would become something like that.
The reason why we were always that eager is not because we wanted to become "rock stars" or something stupid like that, but because we're all full-blooded musicians with body and soul . We're addicted to playing/writing music, this is what we're doing, it's what we wanna do, it means life to us. And we were sick of having our own regular jobs and only being able to play music alongside as a hobby. We wanted to become able to spend all our lives time on playing music. This is why we all decided for that steep and narrow road.
04 – The album “Evocation I – The Arcane Dominion” is very different from the previous ones, were you looking for this change or was a natural development for the band?
Chrigel: No, it was kind of a decision. Even if our music always develops very naturally and out of intuition, "Evocation" is kind of a special project to us. We had the idea of once recording something purely acoustic for years. It was simply something that challended and excited us, something that we really wanted to try out one day. Well, and in 2009 we did it with recording "Evocation I".
05 – “Everything Remains As It Never Was” came up heavier than its predecessor, “Evocation...”; how was the process to compose and record this great work?
Chrigel: As mentioned above ,"Evocation" is more something like a project to us. We're a metal band and we'll always be and so "Everything remains..." was the natural "next step" for us. The process of it's production went great, thanks! It was a lot of work and we invested a lot of heartsblood. For us it was the first (but not the last) time to record with our fellow contryman Tommy Vetterli (Coroner, Kreator). Looking back, after having worked with him, I have to say that he's one of the worlds best (and also one of the worlds most underestimated) engineers and producers of the metal scene! Also working together with Coling Richardson (Slipknot, Machine Head, Sepultura, Trivium, Behemoth, ect) was fantastic - he's a genius!
06 – Eluveitie will be in Brazil for three concerts at the end of January, and we have been waiting for these concerts for a long time. What do you know about us, the Brazilian fans?
Chrigel: I'm ashamed I'll have to admit that I actually don't know too much about the Brazilian metal scene. None of us has ever been to Brazil before. So, we don't know too much. Of course we know some Brazilian bands and we've even played with some (Sepultura, Soulfly).
But we're totally excited to finally meet our fans over there and rock the living shit out of them and we're sure that we'll have a hell of a time all together!
07 – Has any of the band’s member already come to Brazil?
Chrigel: As just mentioned - unfortunately not. We're glad this is chaning now! ;)
08 – Is there any surprise for the fans in your concerts?
Chrigel: Haha, I guess so! ;) Since we never played there before, our whole show will be one. But... a surprise wouldn't be a surprise if I'd reveal too much now. ;)
09 – Have you been eager to tour in South America?
Chrigel: Hell yeah, of course! Even though we're a bit afraid of the weather - I must be hot and humid as hell (for our taste), haha. You must know, here we're covered in snow right now, having quite a cold winter with temperatures down to -15°C (5°F), so it will probably be a bit of a shock. :)
10 – Is there a difinite setlist?
Chrigel: More or less, yes.
11 – What are the plans for Eluveitie’s future?
Chrigel: Well, after our tour through South America/USA/Canada tour (until march) we'll enter the studio again to record something I won't reveal now (will be a surprise). ;) Right after that we'll be busy during summer with playing many festivals and open airs all over the world. In autumn we'll be on tour again. And after that we'll enter the studio again to record our next album. And then the year will be over. So you see, we won't be bored. ;)
12 – Please, leave a message for South American and Brazilian fans.
Chrigel: All I can say is - thank you! Thanks for this interview, thanks for the interest in our band. And believe us - we have been waiting to play in Brazil as much as you were to have us there! So yeah, we're excited and looking forward! See you all at our shows! Cheers!
I’d like to thank you once more for your time and for this interview to Heavy’Olution Metal. Thank you so much, good luck, may the good winds blow your way and welcome to Brazil.
Chrigel: Thank you
Discography
Vên Demo (2003)
Vên EP (2004)
Spirit (2006)
Slania (2008)
Live At Metalcamp (2008) (Live album)
Omnos (2009) (Single)
Evocation I - The Arcane Dominion (2009)
Slania/Evocation 1 - The Arcane Metal Hammer-Edition (2009) (Best of/Compilation)
Thousandfold (2010) (Single)
Everything Remains as It Never Was (2010)
Links:
http://www.eluveitie.ch/
http://www.myspace.com/eluveitie
http://www.youtube.com/user/eluveitieofficial
http://www.facebook.com/eluveitie
Por Edson F. Melo
http://www.myspace.com/heavyolution
http://www.facebook.com/Edson.HeavyOlution.Metal
Thanks to Regina Toma
http://www.facebook.com/regina.toma
http://www.flickr.com/photos/atrumregina/
Thanks to Costabile Salzano Jr. - The Ultimate Press
http://theultimatepress.blogspot.com/